Mdina – miasto ciszy
Malta Travels

23 lutego 2019

Gdy wybieraliśmy się na Maltę – niewielką wyspę na morzu śródziemnym, jak zwykle zrobiliśmy research w Internecie. I tu trafiliśmy na informację o mieście ciszy – Mdinie. Zaintrygowało nas to, tym bardziej, że zdjęcia były cudne.

Jak się poruszać po Malcie

Zasięgnęliśmy zatem więcej informacji o tym, jak się tam dostać, co zobaczyć. Jak się okazało, po praktycznie całej wyspie, bez problemu możemy się poruszać komunikacją miejską. Autobusy są punktualne i co najważniejsze – są klimatyzowane – co w upale daje duże wytchnienie. Z ciekawostek – mój mąż zainstalował również aplikację na telefonie, dzięki której wiedzieliśmy za ile minut przyjedzie dokładnie nasz autobus. A dowiedział się o tym czytając informacje na plakacie na przystanku.

Mdina – to trzeba zobaczyć

Według informacji, które możemy znaleźć w Internecie, Mdinę zamieszkuje niespełna 300 osób, a kiedyś była stolicą Malty. Z informacji praktycznych – tam naprawdę jest cicho, ludzi mało, samochodów niewiele. Jest spokojnie i pięknie. Stanowi to pewnego rodzaju tajemnicę. Zwiedzać Mdinę trzeba powoli, niespiesznie. Spacerując tymi krętymi i wąskimi uliczkami co rusz możemy spotkać naklejki, i plakietki na budynkach z napisami o zachowaniu spokoju i szanowaniu sąsiadów. Klimat panujący w tym mieście jest po prostu niesamowity, nie do opisania. Obydwoje z mężem jesteśmy nim po prostu zauroczeni.

Spacer po Mdinie

Całe miasto otoczone jest murami, zabudowane średniowiecznymi budowlami. Mogą się nim jedynie poruszać samochody należące do mieszkańców, samochody dostawcze, służb ratowniczych i nowożeńców. Z resztą patrząc na szerokość niektórych uliczek zmieścić się tam mogą jedynie skutery, których jest tam chyba więcej niż samochodów. Wszystkie budynki są w kolorze piaskowca, co jest bardzo charakterystyczne dla całej Malty i ma swój niezaprzeczalny urok. Nie ma konkretnych punktów, które trzeba zobaczyć – po Mdinie trzeba się przespacerować, uważając oczywiście, żeby nie trafiać kilka razy w tą samą uliczkę. Spacerując tak trafimy na Katedrę św. Pawła, Muzeum Katedralne, Palazzo Fason i inne, ale największą atrakcją jest po prostu całe miasto i jego klimat.

Architektura wyspy zwraca uwagę, a w Mdinie jest chyba jeszcze bardziej widoczna, z resztą tak jak w stolicy, którą już opisaliśmy w tym wpisie. Piaskowy kamień, charakterystyczne kolorowe okiennice i drzwi oraz klamki w drzwiach, które są tak ozdobne, jak chyba nigdzie indziej – stanowi to atrakcję samą w sobie.

Cudny krajobraz Malty

Mdina ma jeszcze jeden duży plus – jej położenie sprawia, że z murów roztacza się przepiękny widok na wyspę. Krajobraz cudny. To zdecydowanie obowiązkowy punkt zwiedzania Malty. My tam na pewno wrócimy, Malta pozostała w naszych sercach i uważam, że gdy ją zobaczycie poczujecie to samo… A dodatkowo wyjazd na Maltę do stosunkowo tanie wakacje.